بشارت سقوط آل سعود
رژيم آلسعود با وجود اعتراضات فزاينده جهان اسلام به حکم اعدام آيتالله شيخ نمر باقرالنمر، روز گذشته اين رهبر شيعيان عربستان را به اتهام واهي حمايت از تروريسم به شهادت رساند. وزارت کشور عربستان، صبح شنبه با صدور بيانيهاي اجراي حکم اعدام شيخ نمر را اعلام کرد. براساس بيانيه وزارت کشور عربستان، حکم اعدام شيخ نمر به همراه 46 متهم ديگر که اغلب آنها تروريست معرفي شدهاند روز شنبه در 12 منطقه در عربستان اجرا شد. در ميان افرادي که وزارت کشور عربستان ميگويد آنها را اعدام کرده نام فارس آل شويل الزهراني نيز به چشم ميخورد که از اعضاي شناخته شده القاعده در عربستان به شمار ميرود.
برادر شيخ نمر «محمد النمر» در گفتوگو با شبکه خبري «الميادين»، ضمن تاييد خبر اعدام برادرش، اين اقدام آلسعود را محکوم و آن را «شنيع» توصيف کرد. محمد النمر در پيامي در توئيتر نوشت: اعدام شيخ النمر، پيام شکست عربستان در منطقه است، پيام آلسعود در منطقه اين است که ما همچنان ميتوانيم! و پيام آلسعود به داخل عربستان اين است: اگر حقوق خود را مطالبه کنيد، شمشير جاهليت گردن شما را خواهد زد. وي افزود: با وجود اينکه انتظار عقلانيت بيشتري از مقامات سعودي داشتيم، در اعتراض به اين اقدام به سازمانهاي بينالمللي مراجعه نخواهيم کرد، زيرا ميدانيم از دست اين سازمانها کاري برنميآيد. وي همچنين خواستار شد اعتراضات مردمي در شأن جايگاه رهبر شيعيان عربستان و به صورت مسالمتآميز برگزار شود.
در همين حال، همراه با اعلام خبر اعدام آيتالله النمر و نيز 3 مبارز شيعي به نامهاي علي سعيد الربح، محمد علي عبدالکريم الصويلم و محمد فيصل محمد الشيوخ، شهرهاي شيعهنشين عربستان بويژه قطيف به حالت آمادهباش در آمده است. از ساعات اوليه ديروز، تمام پاسگاهها و پايگاههاي پليس در پي ترس از خشم شيعيان، بسته شد
. رسانههاي خبري با انتشار تصاويري گزارش دادند صدها خودروي زرهي به سمت شهر القطيف حرکت کردهاند تا با اعتراضات مردمي مقابله کنند. از سوي ديگر، صفحه توئيتري «القطيف مباشر» که وقايع استان شيعهنشين قطيف عربستان را به صورت زنده پيگيري ميکند، در واکنش به جنايت اعدام آيتالله شيخ نمر النمر در قطيف بسيج عمومي اعلام کرد. محاکمه و اعدام شيخ نمر محاکمه آيتالله نمر مارس 2013 آغاز شد و دادستاني کل عربستان در آن زمان با متهم کردن وي به فتنهانگيزي، اعدام ايشان را خواستار شد. دادگاهي در عربستان در 15 اکتبر 2014 با مطرح کردن اتهامات ادعايي «فتنهانگيزي در کشور» حکم اعدام آيتالله نمر را صادر کرد. محاکمه اين عالم برجسته شيعه بدون حضور رسانهها و بدون اجازه به وي جهت دفاع از خود، انجام شد.آيتالله نمر آبان 93 در ملاقات با خانوادهاش، بر ضرورت ادامه «اعتراض مسالمتآميز و گرفتار نشدن به دام خشونت» تاکيد کرد و گفت: هر اقدامي در حق من انجام دهند، همچنان به راه خود پايبند خواهم ماند. آيتالله نمر النمر همچنين با اشاره به اينکه همچنان «صبور و باثبات» خواهد ماند، تاکيد کرد: بر مطالبه عدالت، آزادي و عزت مردم، پافشاري خواهم کرد. حکم اعدام آيتالله نمر آبان 94 در دادگاه استيناف و دادگاه عالي آلسعود تاييد شد و برگهاي به همين منظور به وزارت کشور ارسال شد تا امضاي پادشاه براي انجام اين حکم از دفتر پادشاهي گرفته شود. سرانجام وزارت کشور عربستان سعودي در بيانيهاي در 12 دي 94 از اعدام آيتالله نمر باقرالنمر خبر داد. واکنشهاي جهاني به شهادت آيتالله نمر اعدام رهبر شيعيان عربستان با موج محکوميتها توسط برخي کشورها و شخصيتهاي اسلامي همراه شد.
هادي العامري، دبيرکل سازمان بدر عراق اظهار داشت: خبر اعدام آيتالله مبارز، شيخ نمر باقر النمر توسط مسؤولان سعودي به سبب
مخالفت با رژيم حاکم، ما را بشدت اندوهگين کرد. وي تاکيد کرد سازمان بدر با صدور بيانيهاي مفصل، موضع خود را در قبال اعدام آيتالله شيخ نمر اعلام خواهد کرد. دارالافتاي اهل تسنن عراق به رياست شيخ مهدي الصميدعي، مفتي برجسته اين کشور نيز اعدام آيتالله شيخ النمر از سوي حکومت عربستان سعودي را غيرمنتظره خواند. فراکسيون حزب الدعوه اسلامي در پارلمان ملي عراق هم که دولت را در اختيار دارد، خواستار بستن سفارتخانه عربستان سعودي در بغداد و اخراج سفير آن و اعدام تمام تروريستهاي سعودي موجود در زندانهاي عراق شد. همچنين مجلس اعلاي اسلامي شيعيان لبنان در بيانيهاي جنايت آلسعود در به شهادت رساندن شيخ نمر باقر النمر، روحاني برجسته عربستاني را محکوم و اين اقدام را «اشتباهي بزرگ» توصيف کرد.
شيخ احمد قبلان مفتي جعفري لبنان هم تاکيد کرد اعدام شيخ النمر، يک فاجعه ديني و خطاي بزرگي است که بدون پيامد نخواهد بود. جنبش مردمي انصارالله يمن نيز در بيانيهاي اين جنايت رژيم آلسعود را بشدت محکوم کرد. همچنين مردم شهرهاي مختلف بحرين در تظاهراتي اقدام آلسعود در اعدام شيخ نمر را محکوم کردند. مردم شهر عالي در شعارهاي خود اين جنايت آلسعود را «حماقت وهابيت» دانستند.
در ادامه واکنشها به اعدام رهبر شيعيان عربستان، ناصر عطا، تهيهکننده اخبار مربوط به خاورميانه در شبکه ايبيسي نيوز در توئيتر خود نوشت: «کشتن شيخ نمر النمر، يک نشانه بزرگ و بارز از شکست سياست سعودي در عراق، سوريه و يمن است». اما در پي اعدام شيخ نمر باقر النمر، گروه ديدهبان حقوق بشر گفت: صرف نظر از جرائم رخداده، اينکه عربستان اقدام به اعدام گروهي زندانيان کرده تنها موجب لکهدار شدن هر چه بيشتر سوابق حقوق بشري نگرانکننده عربستان خواهد شد.
سارا ليا ويتسون، مدير بخش خاورميانه گروه ديدهبان حقوق بشر گفت، شيخ النمر به طرزي «ناعادلانه» محاکمه شده و اعدام وي تنها باعث دامن زده شدن هر چه بيشتر به ناآراميها و اختلافات فرقهاي موجود خواهد شد. وي خاطرنشان کرد: راه عربستان براي رسيدن به ثبات در استان الشرقيه، پايان دادن به تبعيض سيستماتيک عليه شهروندان شيعه است نه انجام اعدامهاي بيشتر.
حزبالله لبنان نيز با صدور بيانيهاي اعدام شيخ نمر باقر النمر توسط آلسعود را بشدت محکوم کرد. حزبالله اعلام کرد: شيخ نمر خواهان احقاق حقوق تضييعشده آحاد ملتي ستمديده بود و به همين دليل مسؤولان عربستاني وي را اعدام کردند. ثبات و پايداري شيخ نمر بر حقش تا زماني که به شهادت رسيد، کاخ باطل آلسعود را ويران و ادعاهاي آنها را تکذيب خواهد کرد.
بدرالدين حسون، مفتي اعظم سوريه اعدام شيخ نمر باقر النمر، روحاني برجسته عربستاني را جنايتي خواند که نظام سعودي مرتکب شده است. همچنين در واکنش به اعدام رهبر شيعيان عربستان، دکتر نصير العمري، از نويسندگان معروف اردني نيز در صفحه توئيتر خود نوشت: اعدام شهيد نمر، پيامي براي شيعيان عربستان است تا به آنها بگويد گفتوگو تمام شده و آزادي صرفا با شهادت به دست ميآيد. احمد جبرئيل، فرمانده کل «جبهه مردمي براي آزادي فلسطين» هم در واکنش به اعدام اين روحاني مبارز اعلام کرد اين اقدام حاکي از آن است که رياض بر دامن زدن به آتشافروزي فرقهاي اصرار دارد.
صالح عاشور، يکي از نمايندگان پارلمان کويت نيز در صفحه توئيتر خود نوشت: شيخ نمر خواهان آزادي و حق و تنها اسلحهاش «کلام» بود، او بهاي شجاعتش را پرداخت، آن هم در زماني که امثال او کم است. عاشور تصريح کرد: عواقب و تبعات اعدام شيخ نمر را فقط خدا ميداند و اين تبعات سياسي و امنيتي در داخل و خارج عربستان تا مدتها ادامه پيدا خواهد کرد. شفقت شيرازي، نايبرئيس مجلس وحدت مسلمانان پاکستان هم اعدام شيخ نمر را محکوم کرد و آن را لکه ننگ ديگري در پرونده سياه آلسعود دانست.
شفقت شيرازي با دعوت از مردم پاکستان براي برگزاري تظاهرات، گفت: اعدام شيخ نمر احساسات ميليونها مسلمان را جريحهدار کرد. در اولين واکنش از سوي کشورهاي غربي به جنايت شنيع آلسعود عليه رهبر شيعيان عربستان، هيلاري بن، وزير خارجه در سايه انگليس گفت: اعدام النمر يک اقدام کاملا اشتباه بود.
اما در مقابل، هيأت علماي ارشد عربستان (علماي وهابيت) با صدور بيانيهاي از اجراي حکم اعدام «شيخ نمر باقر النمر» روحاني مبارز و رهبر شيعيان عربستان استقبال کرد. بسيج عمومي در قطيف شهادت شيخ نمر، روحاني محبوب و مبارز شيعه به دست آلسعود خشم مردم الشرقيه عربستان بويژه منطقه قطيف، زادگاه او را به دنبال داشته است به طوري که شبکههاي اجتماعي مربوط به مردم اين منطقه اعلام بسيج عمومي عليه حاکمان ظالم رياض کردهاند. بهعنوان مثال صفحه «القطيف مباشر» در توئيتر، اعدام آيتالله شيخ نمر النمر عالم بزرگ شيعيان عربستان را جنايتي توسط خاندان حاکم خواند و مردم را به بسيج براي محکوميت آن فراخواند. در همين حال ديروز خبرهاي مختلفي درباره وضعيت فوقالعاده در قطيف الشرقيه منتشر شد و رسانههاي عربي از تخليه تمام پاسگاهها و پايگاههاي پليس سعودي از ترس خشم شيعيان در اين منطقه از نخستين ساعات صبح بلافاصله پس از اجراي اعدام شيخ نمر خبر دادند.
همچنين پايگاه خبري لبناني العهد با انتشار تصويري خبر داد همزمان صدها خودروي زرهي ضدشورش به سوي شهر القطيف، براي مقابله با شيعيان حرکت کردهاند. در ديگر شهرهاي شيعهنشين عربستان نيز نيروهاي امنيتي به حالت آمادهباش درآمدهاند. شنيده ميشود از صبح ديروز در شهر القطيف عزاي عمومي اعلام شده و همراه با بسته شدن برخي راهها، تظاهرکنندگان در خيابان انقلاب اين شهر تجمع کردهاند. اعتراضات در منطقه العواميه در نزديکي القطيف نيز جريان پيدا کرده و نيروهاي امنيتي نيز در اين شهر حضور گستردهاي دارند. برادر شيخ نمر خواهان واکنشهاي مسالمتآميز شبکه الميادين ديروز به نقل از برادر روحاني شهيد نمرباقرالنمر اعلام کرد اعدام ايشان براي اين خانواده غيرمنتظره بوده است.
محمد باقر النمر که پسر جوانش نيز با حکم اعدام وهابيون رياض در حبس به سر ميبرد در عين حال با اشاره به اوج توحش و بيرحمي آلسعود گفت: «اعدام ايشان واکنش منفي[آلسعود] به مواضع شهيد النمر بوده و ما از همه ميخواهيم واکنشهايشان در چارچوب مسالمتآميز باشد». او تاکيد کرد: «ما تقاضا ميکنيم واکنشها متناسب با اين حادثه شنيع باشد اما از مرزهاي مسالمتآميز فراتر نرود». اما در عين حال او اعدامکنندگان آيتالله را خطاکاراني دچار توهم دانست و پس از شنيدن خبر گفت: «خطا ميکنيد و دچار اشتباهيد و دچار توهم هستيد اگر گمان کنيد قتل، جلوي مطالبه حق را خواهد گرفت». شهادت من، بشارت سقوط آل سعود به نقل از نزديکان شهيد شيخ نمر باقر النمر، او درباره شهادت خويش پيشآگهي داده و گفته بود: «ميدانم فردا براي بازداشت من سراغم خواهيد آمد، خوش ميآييد! اين منطق و راه و روش شماست. بازداشت و شکنجه و کشتار، ما از قتل و کشتار نميهراسيم. ما از هيچ چيز نميترسيم». اين مدافع بزرگ حقوق مردم عربستان همچنين در يک پيشبيني مشهور ديگر شهادت خود را بشارت پايان کار آل ستمگذر سعود دانسته بود.
شيخ شهيد پيش از شهادت در نامهاي به مادرش خداوند را به خاطر همه چيز سپاس گفته و تاکيد کرده بود خودش را تسليم مشيت الهي کرده بود. شهيد نمر در اين نامه نوشته است: «به مادر صبورم امجعفر! در هر حال خداوند را سپاس ميگويم. مادرم! خداوند را به خاطر هر چه در تقدير ما نهاده است شکرگزار باش. تقدير الهي بهتر از تقدير ماست و انتخابش بهتر از انتخاب ماست. ما چيزي را انتخاب ميکنيم اما همواره خدا بهترين را براي ما برميگزيند. ما چيزي را ميخواهيم و به خدا ميگوييم که آنچه خير است براي ما پيش بياور. خداوند پاک و منزه است و هيچ کسي در اين دنيا جز با مشيت الهي نميتواند حرکتي بکند، هيچ چيزي از چشم و اراده خدا پوشيده نيست. مادر! همين کافي است. مادامي که امور مقابل چشم و تحت اراده خدا باشد همين کافي است. همين براي ما کافي است. خداوند تو را حفظ کند و در پناه خود نگه دارد و خداوند همگان را حفظ کند». سخنگوي وزارت کشور سعودي بعد از اعدام شيخ نمر روحاني مبارز شيعه و 46 تن ديگر اعلام کرد اين احکام در زندان و با استفاده از گردن زدن و گلولهباران اجرا شده است. اما برخلاف ادعاي مسؤولان وهابي که آنها احکام شرعي مورد ادعاي خود را اجرا ميکنند و به تهديدها و واکنشهاي کسي توجه نميکنند، در نشست خبري ديروز رياض معلوم شد احکام اعدام اجرا شده در داخل زندانها صورت گرفته نه آنطور که دادگاه سعودي حکم داده بود در ملأعام.
به گزارش شبکه «العربيه» همچنين برخي احکام اعدام با شمشير (گردن زدن) و برخي نيز با شليک گلوله صورت گرفته و لحظه اجراي احکام نيز فيلمبرداري نشده است. بدين ترتيب ميتوان وحشت آشکار آلسعود را از واکنش عمومي به اين اعدامها از نحوه اجراي آنها استنباط کرد، چرا که بويژه در حکم ظالمانه مربوط به شيخ نمر تاکيده شده بود پس از اعدام بايد پيکرش در ملأعام به صليب کشيده شود. خبر اعدام آيتالله شهيد نمر درست در روزي توسط وزارت کشور سعودي اعلام شد که سفارت عربستان در بغداد، پايتخت عراق پس از ربع قرن قطع روابط 2 کشور بازگشايي ميشد. «ثامر السبهان» سفير جديد سعودي در عراق به شبکه تلويزيوني العربيه گفت بازگشايي سفارت به 2 کشور امکان خواهد داد همکاري خود در مبارزه با تروريسم و در زمينه امنيتي را تقويت کنند. در مقابل اکثريت مردم عراق اين اقدام دولت العبادي را در شرايط فعلي غيرمسؤولانه و به مثابه پاداش به سعوديها به خاطر جنايتشان در حق روحانيون و شيعيان ميدانند. رهبر جريان صدر عراق از مردم عربستان درخواست کرد تا در پاسخ به اعدام شيخ النمر از سوي عربستان شجاع باشند، هرچند اين پاسخ يک تظاهرات مسالمتآميز باشد تا از ظلم و تروريسم دولتي در آينده جلوگيري شود. مقتدا صدر در پايگاه اينترنتي خود نوشت: «خواستار تظاهراتي همراه با خشم در برابر اماکن و منافع عربستان سعودي در سراسر کشورهاي عربي حوزه خليجفارس هستم».
او همچنين به دولت عراق درباره بازکردن سفارت عربستان در بغداد هشدار داده و گفت: «در عراق عزيز جايي براي ظالم در بين ما نيست». اعدام شيخ نمر را ميتوان نخستين پسلرزه ديدار حاميان گروههاي تکفيري- تروريستي در رياض دانست. ديدار اخير رئيسجمهور ترکيه از عربستانسعودي و همپيماني رياض و آنکارا در تشديد فشار بر شيعيان منطقه از يک سو و تشديد حمايتشان از گروههاي تکفيري از سوي ديگر، خروجي خونيني به نام اعدام رهبر شيعيان حجاز داشته است. خبرگزاري مهر که در گزارشي با عنوان «فتنه جديد ترکيه و سعودي در راه است؛ ديدار حاميان داعش در رياض» نسبت به توطئههاي مشترک «اردوغان» و «ملک سلمان» در منطقه هشدار داده بود همچنين يکي از اهداف مشترک ترکيه و آلسعود در برهه فعلي را خاموش کردن موج بيداري اسلامي واقعي و جايگزيني امواج مسموم تکفيري و تروريستي در منطقه توسط داعش و ديگر گروههاي تکفيري برميشمارد. «در ديدار اخير اردوغان و ملک سلمان روي اين مساله اتفاق نظر صورت گرفت، لذا ميتوان تشکيل ائتلاف دروغين ترکيه و عربستان در مقابله با گروههاي تکفيري را نيز در همين راستا ارزيابي و تحليل کرد. به بيان بهتر، آنکارا و رياض در ماوراي اين ائتلاف دروغين به دنبال مديريت دوباره گروههاي تکفيري- تروريستي و دادن تنفس مصنوعي به کالبد نيمه جان آنها برآمدند». نماينده رهبر شيعيان بحرين، شهادت آيتالله شيخ نمر النمر از سوي مقامات عربستان را نتيجه درگيريهاي داخلي آلسعود ميداند.
شيخ عبدالله الدقاق، نماينده شيخ عيسي قاسم، رهبر شيعيان بحرين در ايران به تسنيم گفت: «اعدام شيخ نمر النمر رحمه00الله عليه به دليل درگيريهاي داخلي آلسعود و رقابتهاي موجود ميان اين خاندان و مسائل خارجي صورت گرفت. هماکنون شاهد بالا گرفتن تنشهاي ميان ترکيه و عربستان از يک سو و ايران و محور مقاومت از سوي ديگر هستيم. عربستان بر اعدام شيخ نمر النمر اصرار داشت تا بر شدت درگيريها با محور مقاومت که شامل ايران، عراق و لبنان است بيفزايد. از سوي ديگر شاهد درگيريهاي داخلي در خاندان آلسعود ميان جناح محمد بن نايف وزير کشور و وليعهد از يک سو و محمد بن سلمان جانشين وليعهد از سوي ديگر هستيم. وزير کشور قصد دارد از يک سو کنترل اوضاع را در دست بگيرد و محمد بن سلمان سعي ميکند از سوي ديگر کنترل اوضاع را در دست بگيرد». الدقاق با توضيح درگيريهاي درونخانداني آلسعود گفت: «از اين رو محمد بن سلمان وزير دفاع از يک سو تشکيل ائتلاف اسلامي عليه تروريسم را مطرح کرد و در مقابل وزير کشور دست به اين اقدام (اعدام آيتالله شيخ نمر النمر) زد». او سپس از تاثير اين اعدام بر اوضاع داخلي عربستان گفت: «نميتوان عواقب اينگونه اقدامات را دستکم گرفت، ممکن است هماکنون برخي تحرکات جزئي در گوشه و کنار عربستان روي داده و تا حدودي امنيت عربستان را برهم بزند، بدون شک اين يک حادثه بزرگ است اما هماکنون نميتوان پيشبيني کرد که چه اتفاقي روي خواهد داد». آماري از اعدام در عربستان گروههاي مدافع حقوق بشر اخيرا در گزارشهاي سالانه خود اعلام کردند عربستان در سال 2015 صحنه اجراي بيشترين موارد احکام اعدام پس از 2 دهه بوده است. گروههاي مزبور که موارد اعدام در سراسر جهان را رصد ميکنند، خبر دادند دستکم 157 نفر در سال 2015 در عربستان اعدام شدند. ديدهبان حقوق بشر اعلام کرد 56 نفر از يکصد زنداني که در وهله نخست در سال 2015 اعدام شدند، به صلاحديد مقامهاي قضايي جانباختند و احکام صادره براي آنها به دليل ارتکاب جرائمي نبوده که در قانون اسلامي مجازات مرگ براي آن در نظر گرفته شده است. براساس اين گزارش، از آنجا که عربستان اکثر موارد اعدام را با گردن زدن به اجرا ميگذارد، با گروه تروريستي داعش که به همين روش جان انسانها را ميگيرد، قياس ميشود. در کمتر از 3 ماه پيش وزارت کشور عربستان با امضاي محمد بن نايف، وليعهد اين کشور حکم اعدام شيخ نمر باقر النمر را تاييد کرد که اين به معناي مجوز به وزارت کشور براي اعدام شيخ نمر تنها با امضاي سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان براي اجراي حکم اعدام بود.حکم اعدام شيخ نمر بارها از سوي سازمانهاي حقوق بشري محکوم شده و از عربستان خواسته شده بود اين حکم را اجرا نکند.
آيتالله شيخ نمر باقرالنمر در سال 1379 هجري قمري در منطقه العواميه يکي از شهرهاي استان القطيف در منطقه الشرقيه چشم به جهان گشود. او به يک خانواده والامقام در منطقه منتسب است که در آن روحانيون بينظير و برجستهاي همچون آيتالله شيخ محمد بنناصر آلنمر پرورش يافتهاند. خاندان النمر همچنين وعاظ و خطباي منابر حسيني سرشناسي همچون پدربزرگ پدري وي، حاج علي بن ناصر آلنمر را تربيت کرده و پرورش داده است.
تحصيلات علوم ديني تحصيلات مقدماتي خود را در همان شهر العواميه به پايان رساند و در سال 1400 هجري قمري مصادف با 1989 ميلادي، براي آشنايي نزديکتر با انقلاب اسلامي ايران و تحصيلات حوزوي به ايران مهاجرت کرد تا در تهران در حوزه علميه حضرت قائم(عج) حضور پيدا کند که در همان سال توسط آيتالله سيدمحمدتقي مدرسي در تهران تأسيس شده بود. شيخ نمر پس از 10 سال تحصيل در حوزه علميه حضرت قائم(عج)، عازم سوريه شد و در حوزه علميه حضرت زينب(ع) براي ادامه تحصيلات حوزوي و علوم ديني نام نوشت و در حضور اساتيد اين حوزه به تحصيل پرداخت.
وي دوره کتابهاي اصولي از جمله «اصول» المظفر، «رسائل» شيخ انصاري و «کفايه» آخوند خراساني را گذراند و در علم فقه نيز «اللمعه الدمشقيه» نوشته شهيد اول، «جامع المدارک» خوانساري، «مکاسب» شيخ انصاري و «مستمسک العروهالوثقي» سيد حکيم و ديگر کتابهاي فقهي را مطالعه کرد. وي از جمله معروفترين و شايستهترين مدرسان علوم مذهبي و ديني در حوزههاي علميه به شمار ميآيد که حتي در حوزههاي علميه ايران و سوريه به تدريس کتابهايي همچون کتاب «اللمعه الدمشقيه» و کتاب «جامع المدارک» و «مستمسک عروهالوثقي» و «الحلقات» شهيد سيدمحمدباقر صدر پرداخته است. شيخ نمر سالها اداره حوزه علميه حضرت قائم(عج) در تهران و سوريه را برعهده داشت و تلاش بسياري براي توسعه و پيشرفت اين مراکز انجام داد. پس از بازگشت به عربستان مرکز مذهبي «الإمام القائم(عج)» را نيز در العواميه تأسيس کرد که در واقع سنگ بناي «مرکز اسلامي» در سال 1422 هجري قمري مصادف با 2011 ميلادي بود. بزرگمنش و تيزبين او داراي اخلاق والا و بسيار بزرگمنش و از عزم و اراده و روحيهاي سترگ برخوردار بود. وي به اصول و ارزشهاي دين مبين اسلام پايبند و اين پايبندي در جهاد و منش فکري وي در عمل تبلور يافته بود. او همچنين درباره تحولات و رخدادها داراي نگرشي بسيار تيزبينانه بود و به دليل بهرهمند بودن از يک فرهنگ غني و متنوع نسبت به رويدادهاي اجتماعي و سياسي داراي يک نگرش تحليلي دقيق و واقعگرايانه بود. فعاليتهاي سياسي و بازداشتها رژيم عربستان سعودي در حالي شيخ نمر باقرالنمر را در سال 2012 بازداشت کرد که پيش از اين نيز 2 بار و طي سالهاي 2006 و 2008 ميلادي، شيخ را بازداشت کرده بود. نخستين بازداشت شيخ نمر به مه 2006 ميلادي بازميگردد، هنگامي که شيخ به محض بازگشت از سفر کوتاهمدتش به بحرين و بازگشت به عربستان، به دليل مشارکت در همايشي بينالمللي قرآن کريم از سوي نيروهاي امنيتي رژيم سعودي بازداشت شد. اتهام شيخ اين بود که در اين همايش، در عريضهاي، از رژيم سعودي خواسته بود به «قبرستان بقيع» رسيدگي کرده، مذهب «تشيع» را به رسميت شناخته و شيوههاي آموزشي و درسي کنوني حاکم بر عربستان را تغيير داده يا لغو کند؛ همين. اما بازداشت مجدد شيخ نمر، به 23 آگوست 2008 ميلادي بازميگردد که در شهر القطيف به دست نيروهاي امنيتي رژيم سعودي بازداشت شد. اين بار اتهام شيخ براي بازداشت بنابر ادعاي رژيم سعودي درخواست از شيعيان مناطق شرقي عربستان براي آمادهشدن به منظور دفاع از خود و جامعه خويش بود که رژيم ادعا ميکرد، اين سخنان نمر به معني تحريک شيعيان عربستاني براي جدايي از حکومت مرکزي بوده است.
رژيم سعودي از بيم قيام مردمي و خشم و غضب شيعيان مناطق شرقي عربستان، شيخ نمر را 24 ساعت پس از بازداشت آزاد کرد. شيخ نمر همواره در سخنرانيهايش نظام سعودي را به اعمال سياستهاي تبعيضآميز طايفهاي و سازمانيافته در مناطق شرقي عربستان و بويژه در 2 منطقه شيعهنشين الاحسا و القطيف متهم ميکرد. اين روحاني عربستاني را بايد از جمله دشمنان سرسخت «نايف بن عبدالعزيز» وليعهد سابق رژيم سعودي برشمرد. شيخ نمر، همواره انتقادات شديدي را به وي وارد ميکرد. وي در يکي از خطابههايش شاهزاده نايف بن عبدالعزيز را به علت شدت خشونت و قساوت و ظلمش عليه مردم عربستان به طور اعم و شيعيان به طور اخص، طاغوت و ستمگري خواند که در قبرش شکنجه خواهد شد و آتش او را خواهد سوزاند و کرمها او را خواهند خورد. او در همين خطبه تأکيد کرد از مرگ نايف خوشحال خواهد شد. وي همواره در خطبههاي نمازجمعه و خطابههايش نهتنها از آلسعود انتقاد ميکرد بلکه از منتقدان سرسخت برخي از رژيمهاي عربي حوزه خليجفارس از جمله آلخليفه بود. شيخ نمر بارها تأکيد کرده بود از گفتن کلام حق ترس ندارد، حتي اگر در اين راه بازداشت شده، وارد زندان شود و تحت شديدترين شکنجهها و آزارها و اذيتها تا سرحد شهادت قرار گيرد. شيخ نمر در سخنرانيهايش آشکارا اعلام کرده بود با توهين به کرامت مردم عربستان بويژه شهروندان شيعه که از ديد نظام سعودي شهروندان درجه 2 اين کشور به شمار ميآيند و فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندي هستند مخالف است. شيخ نمر همچنين از مطبوعات و رسانههاي سعودي به دليل وابستگي و تبعيت آنها از نظام سعودي و تبديلشدن آنها به بوق تبليغاتي آلسعود بشدت انتقاد ميکند. وي تصريح ميکند مفتيهاي وهابي، ساخته و پرداخته آلسعود هستند. به گفته شيخ نمر، آلسعود به مفتيهاي وهابي پول ميدهند تا با دامنزدن به اختلافات طايفهاي و مذهبي و ايجاد اختلاف بين شيعيان و اهل سنت، آنها را به خود مشغول کنند و با ايجاد تفرقه مذهبي و طايفهاي و قبيلهاي به حاکميت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروتهاي آن ادامه دهند.