فلسفه حلال وحرام بودن غذاها
خداوند تبارک و تعالي هيچ خوردني و نوشيدني را حلال نکرده مگر آن که در آن منفعت و مصلحت بوده است و هيچ خوردني و نوشيدني را حرام نکرده مگر آن که در آن زيان و نابودي و فساد بوده است دين مبين اسلام علاوه بر توجه ويژه به مسائل معنوي رهنمودهاي فراواني در رابطه با تغذيه دارد که نشانگر تاثير تغذيه صحيح و اسلامي بر سلامت جسم و روح است. هرچند حتي هنوز هم حکمت برخي از دستورات اسلامي براي دانشمندان کشف نشده ولي اين به معناي بي دليل بودن آنها نيست. زيرا در ساير موارد بعد از سالها ثابت شده که دستورات اسلامي پرده از چه نکات علمي اي برداشته اند که بشر بعد از پيشرفت تنها به بخشي از آن دست يافته است. نخستين و مهمترين رهنمود اسلام درباره مواد غذايي مصرفي اين است که “حلال” باشند. لذا در آيه ۱۱۹ از سوره انعام مي خوانيم: «وَ مَا لَکُمْ أَلاَّ تَأْکُلُواْ مِمَّا ذُکِرَ اسْمُ اللّهِ عَلَيْهِ وَقَدْ فَصَّلَ لَکُم مَّا حَرَّمَ عَلَيْکُمْ إِلاَّ مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ وَإِنَّ کَثِيرًا لَّيُضِلُّونَ بِأَهْوَائِهِم بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِينَ.» «چرا از آنچه نام خدا بر آن ياد شده نمي خوريد و خدا چيزهايي را که بر شما حرام شده به تفصيل بيان کرده است، مگر آنگاه که ناچار گرديد. بسياري بي هيچ دانشي ديگران را گمراه پندارهاي خود کنند؛ هر آينه پروردگار تو به متجاوزان از حد داناتر است.» *** سه نکته:
* شبهه اي که منحرفين ترويج مي کردند
گروهى با شبهه افکنى و مقايسه ميان حيوان ذبح شده و مرده، مردم را به انحراف کشيده و مى گفتند: چرا حيوانى را که ما مى کشيم حلال است و آنچه را خدا مى کشد، حرام؟ اين آيه ضمن هوشيار نمودن مردم، پاسخ آنان را نيز مى دهد.
** فلسفه خوراکي هاي حلال و حرام در کلام امام رضا(ع)امام رضا عليه السلام در روايتي مي فرمايند: “خداوند تبارک و تعالي هيچ خوردني و نوشيدني را حلال نکرده مگر آن که در آن منفعت و مصلحت بوده است و هيچ خوردني و نوشيدني را حرام نکرده مگر آن که در آن زيان و نابودي و فساد بوده است. پس هر چيزِ سودمند و نيروبخش جسم که باعث تقويت بدن باشد، حلال شده و هر چيزي که قواي جسماني را از بين ببرد و يا موجب مرگ شود، حرام است.” (مستدرک الوسايل، جلد ۱۶، صفحه ۲۳۳)
*** در اسلام بن بست وجود ندارد!
نکته جالب ديگر در آيه اين است که نشان مي دهد در اسلام هيچ راهي به بن بست ختم نمي شود! يعني اگر کسي بگويد حالا که من به حلال دسترسي ندارم، يا حيواني براي ذبح اسلامي نيست اگر مردار هم نخورم از گرسنگي مي ميرم، آيه مي فرمايد: «الاّ ما اضطررتم اليه» يعني اضطرار، تکليف را ساقط مىکند. اسلام هيچکس را بيش از اندازه توانش تکليف نمي کند و تکاليف متناسب با توان انسانها و شرايط آنهاست.